Page 31 - Kırklareli İl Milli Eğitim Müdürlüğü - E-Dergi Nisan 2022
P. 31
Kırklareli
Rehberlik ve
Araştırma Merkezi
Psikolojik Dayanıklılık düzeylerinde sahip oldukları Eğitim Düzeyi değişkeni açısından anlamlı
bir farklılık görülmemektedir. İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen Psikolojik
Dayanıklılık düzeyi ortalaması en yüksek grubunun önlisans mezunu öğretmenlerden oluştuğu,
Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en düşük grubunun ise yüksek lisans derecesine sahip olan
öğretmenlerden oluştuğu dikkat çekmektedir.
Öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılık düzeylerinde Bulundukları Kurumda Çalışma Süreleri değişkeni
açısından anlamlı bir farklılık görülmemektedir. İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen
Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en yüksek grubunun bulundukları kurumda 1 yıldan az süredir
çalışan öğretmenlerden oluştuğu, Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en düşük grubunun ise
bulundukları kurumda 1-5 yıl süreleri arasında görev yapmakta olan öğretmenlerden oluştuğu dikkat
çekmektedir.
Çocuk Sayısı değişkeni açısından öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılık düzeylerinde istatistiki açıdan
anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen
Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en yüksek grubunun 2 çocuk sahibi öğretmenlerde olduğu,
Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en düşük grubunun ise 3 çocuk sahibi bireylerden oluştuğu
dikkat çekmektedir.
Çalışma Kırklareli ilinde ve ilçelerinde görev yapmakta olan öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık
düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelendiğinde istatistiki açıdan anlamlı bir fark yaratıp
yaratmadığını göstermesi açısından önemlidir.
Araştırma kapsamında incelenen değişkenler istatistiki açıdan öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılık
düzeyleri üzerinde anlamlı bir fark yaratmadığı ve psikolojik dayanıklılıklarının iyi düzeyde olduğu
görülmektedir. Fark oluşmamasının nedenleri arasında Kırklareli İli’nde sosyal yaşam olanaklarının geniş
olması, büyük şehrin koşuşturma ve hengamesinden uzak her yere ulaşımın rahatlıkla sağlanabilmesi,
doğaya ulaşımın kolay olması ve doğa ile baş başa kalabilecek ortamların çokluğu, suç oranının düşük
olmasından dolayı bireylerde güvenlik duygusunun hakim olması ile kadın ve çocukların özgürce dışarıda
vakit geçirebilmesine olanak sağlaması, ekonomik olması, şehrin homojen yapıya sahip olması, nüfusun
yoğunluğunun Türkiye’deki bir çok şehre göre az olması nedeni ile devlet dairelerinde iş ve işlemlerin
kolay halledilebilmesine olanak sağlaması, vatandaşların stres yaşamadan işlerinin halledebilmeleri,
Kırklareli halkının eğitim düzeyinin Türkiye ortalamasının üstünde seyretmesi, nüfusun az olması
kişilerin bir birini tanımasını sağlamakta olup insanlar arası iletişimin güçlü olması, şehrin mutlu
insanlardan oluşması ve gelen kişilere de pozitif bir hava yaydığı düşünülmektedir.
Araştırma, zaman, kaynak ve erişim gibi bazı kısıtlara sahiptir, bu nedenle değişken sayısı ve örneklem
sayısı arttırılarak araştırmanın daha geniş bir kitleye daha detaylı bir şekilde uygulanması daha güvenilir
sonuçların elde edilmesine yol açabilir.
*“Pandemi Döneminde Öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılığı” hakkındaki araştırmanın tamamını
Kırklareli Rehberlik ve Araştırma Merkezinin Web sitesinden ( https://kirklareliram.meb.k12.tr )
ulaşabilirsiniz.
**Bu çalışmada SPSS programı kullanılarak veri analizinin gerçekleştirilmesi ve yorumlanması Namık
Kemal Ünivesitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Araştırma Görevlisi Dr. Aytaç Güt tarafından
gerçekleştirilmiştir.
31