Page 30 - Kırklareli İl Milli Eğitim Müdürlüğü - E-Dergi Nisan 2022
P. 30
“PANDEMİ DÖNEMİNDE
ÖĞRETMENLERİN PSİKOLOJİK
DAYANIKLILIĞI” ’NIN İNCELENMESİ
2021-2022 Eğitim ve Öğretim Yılının yüz yüze başlaması ile birlikte Pandemi sürecinin öğretmenlerin
psikolojik dayanıklılığını ne düzeyde etkilediği, eğer etkilenme söz konusu ise cinsiyet, yaş, görev yeri,
çalışılan kademe, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, bulunduğu kurumda çalışma süresi, medeni durum, çocuk
sahibi olmak ve çocuk sayısı gibi çeşitli değişkenlerin psikolojik dayanıklılığa etkisinin olup olmadığını
saptamak amacı ile “Pandemi Döneminde Öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılığı”nı belirlemek amacı
ile Kırklareli Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü tarafından araştırma yapılmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada ‘’ConnorDavidson Psikolojik
Dayanıklılık Ölçeği’’ ve ‘’Kişisel Bilgi Formu’’ veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizleri
SPSS programında yapılmıştır**. Araştırmanın verileri, parametrik testlerin varsayımlarını yerine
getirmediğinden verilerin analizi aşamasında Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis Varyans analizi
kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri cinsiyet, yaş,
görev yeri, çalışılan kademe, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, bulunduğu kurumda çalışma süresi, medeni
durum, çocuk sahibi olmak ve çocuk sayısı arasında anlamlı düzeyde bir ilişki olmadığı sonucuna
varılmıştır.
Çalışma kapsamda ‘’Connor Davidson Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği’’, Kırklareli il merkezi ve ilçelerinde
görev yapan 363 öğretmene uygulanmış olup, çalışmaya katılan öğretmenlerin %33’ünün erkeklerden,
%67’sinin ise kadınlardan oluştuğu görülmektedir. Çalışma kapsamında incelenen öğretmenlerin yaş
dağılımları incelendiğinde ise genellikle yaş gruplarının 26-50 yaş aralığında dağılım gösterdikleri
tespit edilmektedir. Öğretmenlerin görev yaptıkları ilçeler, ilçe nüfuslarına paralel olacak şekilde dağılım
göstermekte, Kırklareli merkezde görev yapan öğretmenlerin toplam grubun %50’sini oluşturmakta
olup, il merkezini %25 ile Vize ve %22 ile de Babaeski ilçeleri izlemektedir. Öğretmenlerin öğretmenlik
yaptığı kademeler açısından bakıldığında ise ilkokuldan-ortaokul-lise kademelerinin %90’ını
oluşturduğu dikkat çekmektedir. Öğretmenlerin çoğunluğu (%85) lisans düzeyinde eğitim seviyesine
sahiptir. Öğretmelerin medeni durumlarına bakıldığında çoğunluğun evli (%75) olduğu, çalışmaya
katılan öğretmenlerin %32’sinin çocuk sahibi olmadığı, %34’ünün 1 çocuk sahibi olduğu ve %33’inin
ise 2 ve daha fazla çocuk sahibi olduğu belirtilmektedir. Meslekte geçirdikleri yıllar açısından dağılımın
dengeli olduğu görülmekte iken bulundukları kurumda ise genellikle 1-10 yıl arasında (%65) görev
yaptıklarını ifade etmişlerdir.
Araştırma sonuçları incelendiğinde; erkek öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılık düzeyleri
ortalamalarının kadın öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülse de erkek ve kadın öğretmenler
arasında Psikolojik Dayanıklılık düzeyleri açısından istatistiki ve anlamlı bir farkın olmadığı ortaya
çıkmaktadır.
Psikolojik Dayanıklılık düzeylerinde Medeni Durumları değişkeni açısından anlamlı bir farklılık
görülmemektedir. İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen evli öğretmenlerin Psikolojik
Dayanıklılık düzeyi ortalamasının diğer gruplara göre oldukça düşük olduğu dikkat çekmektedir
Görev Yapılan Kademe değişkeni açısından öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılık düzeylerinde istatistiki
açıdan anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen
Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en yüksek grubunun Okul öncesi öğretmenlerinde olduğu,
Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en düşük grubunun ise diğer seçeneğini işaretleyen bireylerden
oluştuğu dikkat çekmektedir.
İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en
yüksek grubunun meslekte 21-25 yıl deneyimi olan öğretmenlerde olduğu, Psikolojik Dayanıklılık
düzeyi ortalaması en düşük grubunun ise meslekte 6-10 yıl deneyimi olan öğretmenlerden oluştuğu
dikkat çekmektedir.
30