Page 30 - Kırklareli İl Milli Eğitim Müdürlüğü - E-Dergi Nisan 2022
P. 30

“PANDEMİ DÖNEMİNDE


                                                ÖĞRETMENLERİN PSİKOLOJİK


                                      DAYANIKLILIĞI” ’NIN İNCELENMESİ




        2021-2022 Eğitim ve Öğretim Yılının yüz yüze başlaması ile birlikte Pandemi sürecinin öğretmenlerin
        psikolojik dayanıklılığını ne düzeyde etkilediği, eğer etkilenme söz konusu ise cinsiyet, yaş, görev yeri,
        çalışılan kademe, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, bulunduğu kurumda çalışma süresi, medeni durum, çocuk
        sahibi olmak ve çocuk sayısı gibi çeşitli değişkenlerin psikolojik dayanıklılığa etkisinin olup olmadığını
        saptamak amacı ile “Pandemi Döneminde Öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılığı”nı belirlemek amacı
        ile Kırklareli Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü tarafından araştırma yapılmıştır.
        Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada ‘’ConnorDavidson Psikolojik
        Dayanıklılık Ölçeği’’ ve ‘’Kişisel Bilgi Formu’’ veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizleri
        SPSS  programında  yapılmıştır**.  Araştırmanın  verileri,  parametrik  testlerin  varsayımlarını  yerine
        getirmediğinden verilerin analizi aşamasında Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis Varyans analizi
        kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri cinsiyet, yaş,
        görev yeri, çalışılan kademe, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, bulunduğu kurumda çalışma süresi, medeni
        durum,  çocuk  sahibi  olmak  ve  çocuk  sayısı  arasında  anlamlı  düzeyde  bir  ilişki  olmadığı  sonucuna
        varılmıştır.
        Çalışma kapsamda ‘’Connor Davidson Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği’’, Kırklareli il merkezi ve ilçelerinde
        görev yapan 363 öğretmene uygulanmış olup, çalışmaya katılan öğretmenlerin %33’ünün erkeklerden,
        %67’sinin ise kadınlardan oluştuğu görülmektedir. Çalışma kapsamında incelenen öğretmenlerin yaş
        dağılımları  incelendiğinde  ise  genellikle  yaş  gruplarının  26-50  yaş  aralığında  dağılım  gösterdikleri
        tespit edilmektedir. Öğretmenlerin görev yaptıkları ilçeler, ilçe nüfuslarına paralel olacak şekilde dağılım
        göstermekte, Kırklareli merkezde görev yapan öğretmenlerin toplam grubun %50’sini oluşturmakta
        olup, il merkezini %25 ile Vize ve %22 ile de Babaeski ilçeleri izlemektedir. Öğretmenlerin öğretmenlik
        yaptığı  kademeler  açısından  bakıldığında  ise  ilkokuldan-ortaokul-lise  kademelerinin  %90’ını
        oluşturduğu dikkat çekmektedir. Öğretmenlerin çoğunluğu (%85) lisans düzeyinde eğitim seviyesine
        sahiptir.  Öğretmelerin  medeni  durumlarına  bakıldığında  çoğunluğun  evli  (%75)  olduğu,  çalışmaya
        katılan öğretmenlerin %32’sinin çocuk sahibi olmadığı, %34’ünün 1 çocuk sahibi olduğu ve %33’inin
        ise 2 ve daha fazla çocuk sahibi olduğu belirtilmektedir. Meslekte geçirdikleri yıllar açısından dağılımın
        dengeli olduğu görülmekte iken bulundukları kurumda ise genellikle 1-10 yıl arasında (%65) görev
        yaptıklarını ifade etmişlerdir.
        Araştırma  sonuçları  incelendiğinde;  erkek  öğretmenlerin  Psikolojik  Dayanıklılık  düzeyleri
        ortalamalarının kadın öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülse de erkek ve kadın öğretmenler
        arasında  Psikolojik  Dayanıklılık  düzeyleri  açısından  istatistiki  ve  anlamlı  bir  farkın  olmadığı  ortaya
        çıkmaktadır.
        Psikolojik  Dayanıklılık  düzeylerinde  Medeni  Durumları  değişkeni  açısından  anlamlı  bir  farklılık
        görülmemektedir. İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen evli öğretmenlerin Psikolojik
        Dayanıklılık düzeyi ortalamasının diğer gruplara göre oldukça düşük olduğu dikkat çekmektedir
        Görev Yapılan Kademe değişkeni açısından öğretmenlerin Psikolojik Dayanıklılık düzeylerinde istatistiki
        açıdan anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen
        Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en yüksek grubunun Okul öncesi öğretmenlerinde olduğu,
        Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en düşük grubunun ise diğer seçeneğini işaretleyen bireylerden
        oluştuğu dikkat çekmektedir.
        İstatistiki açıdan anlamlı bir fark oluşmamasına rağmen Psikolojik Dayanıklılık düzeyi ortalaması en
        yüksek  grubunun  meslekte  21-25  yıl  deneyimi  olan  öğretmenlerde  olduğu,  Psikolojik  Dayanıklılık
        düzeyi ortalaması en düşük grubunun ise meslekte 6-10 yıl deneyimi olan öğretmenlerden oluştuğu
        dikkat çekmektedir.
        30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35